Terug naar startpagina
 
DE KLOKKENTOREN
Ontwerp
Wasmodel
Invormen
Gegoten brons
Schuren en slijpen
Patineren
Kapstokken
 
KLOKJES & BELLEN
Boetseren
Wasmodellen
Invormen
Bronsgieten
Gegoten brons
Uitpakken
Schuren en slijpen
Patineren
 
BRONS & MUZIEK
Bekkens
Gong
Klankbuisjes
Klankstaafjes
Metallofoon
Triangel
The 3 Bells
 
MIDDELEEUWS GIETEN
HAAGSE BRONSGIETERIJ
HAAGSE KLOKKEN
 
ALGEMEEN
Gereedschap
Diverse Klokken & Bellen
Boeken
Downloads
YouTube-filmpjes
Links
Contact
Over de website
   

KAPSTOKKEN OM BRONS AAN OP TE HANGEN
 
Naast de klokkentoren wilde ik een klokje of muziekinstrument ophangen aan een soort bronzen kapstokje. De vorm werd 'van boven naar beneden ofwel 'dalend' gegoten. De vorm met dunne onderdelen kwam goed uit de gipsvorm. De 'kapstok' werd 14 dagen in de damp van schoonmaakazijn, ofwel huishoudazijn gehangen en oxideerde/patineerde daardoor groenblauw.
 
Aan een bronzen knotwilg wil ik 5 klankbuisjes hangen. De wilg werd van beneden naar boven ofwel 'stijgend' gegoten. De wilg kwam goed uit de gipsen gietvorm en is 28 cm hoog.
 
Aan de tweede bronzen knotwilg kunnen nog enkele klokjes worden opgehangen. De wilg werd van beneden naar boven ofwel 'stijgend' gegoten. Via de gietbeker vloeide de brons door het gietkanaal en twee wortels van de wilg naar boven. De bronzen knotwilg is 26 cm hoog.
 
Op twee schragen van brons wil ik een bronzen vlonder leggen, waarop klokjes kunnen staan. Om het beeldje van de clown Charlie Rivel te laten klinken, moet hij van de grond staan. Daarvoor is een speciaal krukje van brons gegoten.
 
De schragen zijn engiszins gehavend uit de gietmal gekomen, maar ze zijn sterk genoeg om een vlonder te dragen. De schragen hebben 2 weken in de damp van schoonmaakazijn gehangen en daardoor blauwgroen geoxideerd/gepatineerd. .
 
De schragen hebben 2 weken in de damp van schoonmaakazijn gehangen. De vlonder is koud gepatineerd met kopernitraat.
Op het drieluik: 'Het Laatste Oordeel" van Jeroen Bosch schilderde hij een klok, met een mens als klepel, in een dode boom. Het was een uitdaging deze tweedimensionale afbeelding driedimensionaal in brons te gieten.
In 1882 maakte Vincent van Gogh een aquarel van een eenzame knotwilg in een landschap aan de rand van Den Haag. De tweedimensionale vorm nodigt uit deze in driedimensionaal brons tegieten.
In 1884 tekende Vincent van Gogh in Nuenen een landschap met knotberken. De tweedimensionale vorm leent zich in driemnsionaal brons als kapstok voor geluid van klokkenbrons.