|
|
|
BOEKEN OVER BRONSGIETEN |
|
The
Pirotechnia of Vannoccio Biringuccio (1480-1539)
Vannoccio Biringuccio was de metallurg en wapenmaker uit Siena, die het eerste duidelijke,
veelomvattende werk over de metallurgie van de geschiedenis schreef. Voor het eerst
gepubliceerd in 1540, kort na de dood van Biringuccio. 'The Pirotechnia' is een rijkelijk
geïllustreerd boek dat de uitrusting en processen van de mijnbouw, smelten en
metaalbewerking uit de zestiende eeuw in detail beschrijft.
Eeuwenlang was dit beroemde werk een standaardreferentie op het gebied van metalen
en metallurgie. Het is ook vandaag bijzonder waardevol als een essentiële bron
van informatie over de stand van de technologie in de vijftiende en zestiende eeuw.
Biringuccio behandelt ook het gieten van klokken en spiegels met klokkenbrons. (Klik
voor de bron op de afbeelding) |
|
The Moulder's and
Founder's Pocket Guide, Frederick Overman (1810-1852)
Een verhandeling over vormen en gieten in het begin van de 19e eeuw in de VS... met
een bijlage met recepten voor legeringen, brons, lakken en kleuren voor gietstukken,
ook tabellen over de sterkte en andere eigenschappen van gegoten metalen.
Dit werk is door deskundigen geselecteerd als cultureel belangrijk en maakt deel
uit van de basiskennis van de beschaving zoals wij die kennen. Dit werk is gereproduceerd
uit het oorspronkelijke boek en blijft zo getrouw aan het oorspronkelijke werk als
mogelijk. Daarom zult u de originele copyrightreferenties, bibliotheekstempels (zoals
de meeste van deze werken zijn gehuisvest in onze belangrijkste bibliotheken over
de hele wereld) en andere aantekeningen in het werk hebben. (Klik voor de bron op
de afbeelding) |
|
Contemporary Patination 4th Edition,
Ronald D. Young
Instructie- en leveringslijsten zijn beschikbaar voor begraven, gerookt, geplakt,
omwikkeld, meerlagig, warm en koud patina. Bijna elke besproken patina heeft een
bijbehorende foto voor visuele referentie. Er zijn ook instructies om uw illustraties
en probleemoplossingsgrafieken te behouden, te beschermen en te onderhouden voor
het aanbrengen van patina's en heldere bovenlagen. Dit is een waardevol boek voor
beeldhouwers, architecten, metaalkunstenaars, juweliers, conservators, hobbyisten
en meer. (Klik voor de bron op de afbeelding) |
|
The Colouring,
Bronzing and Patination of Metals : A Manual for Fine Metalworkers, Sculptors and
Designers, Richard Hughes en Michael Rowe
De technieken van metaalkleuring, bronzen en patineren gaan uit van een nieuwe betekenis
voor hedendaags fijn metaalwerk en design. Richard Hughes en Michael Rowe hebben
de recepten verzameld en getest die zijn opgenomen in dit boek, het meest uitgebreide
werk over het onderwerp dat momenteel beschikbaar is, een essentiële referentie
en bronboek voor beoefenaars en alle betrokkenen bij beeldhouwkunst, architectuur,
design en de decoratieve kunsten. Het brengt honderden recepten en behandelingen
samen die eerder verspreid waren in een verscheidenheid aan oude boeken en technische
artikelen, en biedt de kunstenaar-vakman een zeer breed scala aan gekleurde afwerkingen.
Elk van de daarin opgenomen recepten is door de auteurs getest en beoordeeld en de
praktische procedures zijn duidelijk uitgelegd. Daarnaast hebben ze technieken bedacht
die het scala aan oppervlakte afwerkingen dat kan worden verkregen aanzienlijk vergroten.
(Klik voor de bron op de afbeelding) |
|
Patinas for Bronze
Sculpture : Step-By-Step Guide to Beautiful Patinas, Isabel M Coryat
In dit boek leer je hoe je een patina kunt uitvoeren volgens stapsgewijze instructies,
wat je kunt verwachten terwijl je werkt en veel factoren die van invloed zijn op
het eindresultaat. Het behandelt ook een geschiedenis over patina in de oudheid en
veel andere interessante feiten over het onderwerp van het kleuren van bronzen beelden.
(Klik voor de bron op de afbeelding) |
|
Bronze Casting:
A Manual of Techniques, by Guy Thomas
Dit is een praktische en uitgebreide gids voor het traditionele ambacht van bronsgietwerk.
Het beschrijft hoe een sculptuur in brons wordt gegoten, volgens het voorbeeld van
een gemodelleerd hoofd door het hele gietproces. Naast het demonstreren van klei,
was en gipsmodellering en hun gietmethoden, beschrijft het veel snelle methoden voor
het maken van sculpturen met gebruik van giet-, model- en constructietechnieken.
Het boek bevat ideeV´n voor het maken van sculpturen en drie projecten bieden
een stapsgewijze gids voor het maken van sculpturen met behulp van de technieken
die in het boek worden behandeld. (Klik voor de bron op de afbeelding) |
|
Gietmallen. Reproduceren
En Boetseren Met Bijzondere Materialen, J. Onemu
Dit boek beschrijft op eenvoudige wijze hoe men beelden kan vormgeven en reproduceren
in bijzondere materialen zoals brons, tin, polyester, aluminiumcement, gips en was.
De verschillende technieken worden helder beschreven met duidelijke stap-voor-stapfoto's.
De informatie biedt de beeldhouwer niet alleen de mogelijkheid om deze technieken
toe te passen in eigen werk maar ook om te experimenteren en zichzelf verder te ontwikkelen.
De auteurs hebben het boek geschreven vanuit hun jarenlange ervaring als beeldend
kunstenaar en docent. Een boek voor de amateur, professionele kunstenaar, docenten
en studenten. (Klik voor de bron op de afbeelding) |
|
Van paardebel tot
speelklok. De geschiedenis van de klokgietkunst in de Lage Landen, Dr. André
Lehr en Nelly Remery
De hele moeilijke gang van zaken, de lastige klim omhoog, de afdalingen in slechter
tijden en de nieuwe stijgingen langs deze lange en vaak zware weg vol obstakels heeft
André Lehr in dit boek minutieus beschreven in een prettig leesbare stijl.
Met grote kennis van zaken; bovenal, van de eerste tot de laatste bladzijde, met
grote mensenkennis en artistieke gevoeligheid, want beiaardmuzlek doet. voor geen
enkele andere muziekvorm onder in schoonheidsontroering. De campanoloog André
Lehr (1929-2007) was Adjunct-directeur van de N.V. Eysbouts Klokkengieterij te Asten
(NBr.), voorzitter van de Historische Commissie van de Nederlandse Klokkenspel vereniging,
conservator van het Beiaard-museum te Asten en gast-docent aan de Beiaardschool van
Mechelen. Het boek is in kloek formaat uitgegeven bevat 132 duidelijke en verhelderende
foto-illustraties benevens 28 werktekeningen en besluit met een volledige lijst van
Nederlandse beiaarden met de torens, gieters, gietjaren, aantal klokken, tonen, een
uitgebreide literatuurlijst en een alfabetisch register met tegen de 200 trefwoorden.
(Klik voor de bron op de afbeelding) |
|
Ben Joosten: Tussen
brons en lood, Ger Luijten, Ernst van Raaij, Jan Teeuwisse, Felix Villanueva en Gijsbert
van der Wal
Het Best Verzorgde Boek van 2010
Ben Joosten begon zijn leven in de kunst als bronsgieter. Hij was van 1957 tot 1971
medefirmant van Bronsgieterij A Cire Perdue Fa. M.N.R. Joosten destijds een van de
grote bronsgieterijen, waar een belangrijk deel van de Nederlandse beeldhouwkunst
uit de jaren zestig gestalte kreeg. Na de ontmanteling van de gieterij ontpopt Ben
Joosten zich als een gepassioneerd kunstorganisator. Hij was onder meer initiatiefnemer
van Beelden op de Berg, een regelmatig terugkerende beeldententoonstelling in Wageningen.
Ook organiseerde hij tentoonstellingen met werk van de befaamde graficus en drukker
Hendrik Nicolaas Werkman (1882-1945). In de jaren negentig legde hij zich toe op
het propageren van de Zimbabwaanse beeldhouwkunst. Over de oorsprong en geschiedenis
van deze beeldhouwkunst schreef hij in 2001 een indrukwekkend naslagwerk.
Naast al zijn andere activiteiten op het terrein van de beeldende kunst heeft Ben
Joosten zich in de afgelopen twee decennia ontwikkeld tot een eigenzinnig grafisch
kunstenaar, die de aloude boekdruktechniek hernieuwd weet toe te passen. Zijn typografische
prenten bevinden zich inmiddels in verschillende museale collecties, onder meer in
die van het Rijksprentenkabinet van het Rijksmuseum Amsterdam, het Groninger Museum,
Museum Het Valkhof in Nijmegen en het Stadtmuseum in Borken (BRD). (Klik voor de
bron op de afbeelding) |
|
A Cire Perdue, auteurs:
Liesbeth Jans, Henk Scheerder en Felix Villanueva
Van de flaptekst: 'A cire perdue: Methode voor het vervaardigen van bronzen beelden
waarbij de vorm in was wordt geboetseerd om daarna van een laag klei te worden voorzien.
De was wordt uitgestookt waarna in de zo ontstane contravorm het brons kan worden
gegoten'.
Een boek over de Bronsgieterij A Cire Perdue Fa. M.N.R. Joosten in Soest in de jaren
60. |
|
|
|
|