BRONSGIETEN MET KLOKKENBRONS |
|
|
5 wasklokjes zijn ingepakt in een
mengsel van gips, gravel en water en 1 wasklokje in klei. In de 6de gipsmal zit een
'kapstok' van was. De mallen worden vanuit het atelier van Hetty Looman in Den Haag
naar de bronsgieter Volkers in Geldermalsen gebracht. |
|
|
Bij de bronsgieter Volkers worden
de wasklokjes in 48 uur bij 700 oC uit de gipsmallen gestookt. Daarna
worden de gipsmallen in een gietbak geplaatst en afgedekt met papier om te voorkomen
dat zand in de giettrechters valt. |
|
|
Tussen de gipsmallen wordt Brussels
zand flink aangestampt. |
|
|
Het papier wordt verbrand en deze
eerste keer wordt het klokkenbrons met een lepel in de trechters gegoten. Dat is
zwaar en nauwkeurig werk. Omdat in klokkenbrons 20% tin zit, smelt het al bij 900
graden celsius en is erg 'vloeibaar'. |
|
|
Na het gieten moet het brons afkoelen. |
|
|
De bronzen klokjes en het beeldje
van de clown Charlie Rivel worden uit de vorm gekapt en met een hoge drukspuit worden
gipsresten weggespoten. |
|
|
De klokjes, een klepel en Charlie
Rivel zijn 'schoon' gespoten. Enkele plekken moeten worden gelast, maar het resultaat
is prachtig en het geluid van de klokjes klinkt als een klok. Klokkenbrons is extra
hard maar bros. |
|